Téma: Domácí vzdělávání

Kdy: úterý 6. listopadu 2018 od 18 do 20 hodin

Kde: Scioškola, Praha 11

Vstupné dobrovolné.

FB událost

Registrace

Diskutovat přijdou:

Zdeňka Staňková
Co je sebeřízené vzdělávání a unschooling? Jak probíhá a co se při něm děje? Je takové vzdělávání vhodné pro každé dítě? Co když bude hrát jen počítačové hry? Nechybí těmto dětem disciplína a řád? Nejsou izolované a nesocializované? Jak si vedou v dalším životě? Existují v ČR svobodné školy? A je to vůbec legální? Na tyto a mnohé další otázky odpoví Zdeňka Staňková z iniciativy SvobodaUčení.cz.

Zdeňka už šest let pracuje, přednáší, lektoruje a píše pro iniciativu SvobodaUčení.cz. Má dvě děti, 16 a 10 let, mladší dceru v domácím vzdělávání. Pracovala ve školce, spoluzaložila komunitní školu s názvem NEšKOLA. „Škola, jakkoli pokroková a „dobrá“, je stále instituce, která je součástí systému. Z teenagerů, které vidím okolo sebe, a kteří byli hladoví po tom učit se vše, co kolem sebe vidí, jsou po devíti letech školní docházky často průměrní žáci, které nic moc nebaví, nezajímá, nevědí co chtějí a jak toho dosáhnout. Jsou závislí na vnějším hodnocení, očekávají příkazy a návod, jak je plnit. Velká část viny leží na nás, rodičích, a je velice těžké si to přiznat. Ale velká část viny leží také na škole a celém našem vzdělávacím systému. Na sobě mohu pracovat, měnit se a učit se od dětí, jako to dělám už tolik let. Vzdělávací systém nezměním mávnutím kouzelného proutku. Přesto se o to ve Svobodě učení snažíme.“

Anna Třešňáková
Jsem zastáncem svobodné volby a tolerance vždy, všude a za každou cenu. A neformálním, leč odhodlaným ochráncem práv nejen svých vlastních dětí, se kterými desátým rokem fungujeme v režimu domácího vzdělávání. Metou je mi dosažení stavu, kdy se sebeřízené formy učení stanou bez výhrad akceptované jako plnohodnotné – a posunou tak (konečně) běžně uplatňované postupy ve výchově a vzdělávání směrem ke zrovnoprávnění dětí obecně. V mé milované Svobodě učení se, mimo jiné, věnuji především legislativě a projektu SvobodUm.
Zakladatelka ASU, koordinátorka projektu SvobodUm, konzultantka, autorka článků, inovátorka a kreativní členka týmu SvobodaUčení.cz

Pavel Kadaňka
Jaké to je, když děti převezmou zodpovědnost za své vzdělávání? Jaké změny nastanou, pokud jim dospělí umožní sebeřízené vzdělávání? Jak probíhá fáze adaptace na přijetí zodpovědnosti za procesy učení? S čím se vypořádávají a jakým způsobem, opustí-li veřejné/soukromé školství? Čím se odlišuje proces sebeřízeného učení od toho ve veřejném/soukromém školství? Z pohledu „dítěte“, nám o tom přijde vyprávět Pavel.

Pavel má zkušenosti jak z veřejných, tak soukromých škol. Tento způsob učení mu nevyhovoval. Rodina mu proto umožnila vzdělávat se po svém.